Charles Tilly began his last book, Contentious Performances (2008) in this way:
“Looking at the history of popular contention in France from the 17th to the 20th centuries… it occurred to me that in general participants in uprisings and local struggles followed available scripts, adapted those scripts, but only changed them bit by bit. A metaphor came readily to mind: like troupes of street musicians, those French people drew their claim-making performances from standardized, limited repertoires” (Tilly, 2008: xi).
This was an idea that Tilly first put forward in La France conteste in 1986. And it was the conceptual tool in which much of his work on Great Britain turned. To his surprise and delight, the idea caught on, and analysts of contention began using the notion of the repertoire widely.
Soon, he continues, with typically wry humor:
“I began to recognize the drawbacks of success….by and large analysts of popular struggles… simply adopted the term to signal the repetitive character of claim making without thinking through what evidence would confirm or deny that repertoires actually facilitated and channelled claim making in the manner of theatrical scripts and standard jazz tunes” (Tilly, 2008: xii).
Le système des Nations unies, lors de sa mise en place en 1945, est apparu à beaucoup de ses contemporains comme un grand espoir pour régir de manière plus démocratique et plus pacifique les relations internationales. Institution universelle fondée sur les principes des Droits de l’homme, les Nations unies ont pu, un temps, donner l’impression d’une préfiguration de gouvernement mondial, et ses institutions spécialisées ont pu faire figure de précurseurs de ministères mondiaux. Ces institutions sont représentatives d’un idéal universaliste, très prégnant en cette époque des lendemains de la Seconde Guerre mondiale. Dans le cas précis de l’Unesco (Organisation des Nations unies pour l’éducation, la science et la culture), le développement de cet idéal se traduit surtout par la volonté de mettre en place une « culture mondiale unique » (expression récurrente dans les documents de l’Unesco de l’époque), censée rendre les hommes aptes à s’entendre entre eux et à vivre dans un gouvernement mondial.